En dag på Christianshavn med Tamron 28-200 f2.8-5.6 og Sony a7RIV

JEG Elsker nyt grej!

Fredag den 5. juni 2020 var vi på Christianshavn hvor jeg som den første i Danmark fik lov til at skyde billeder med Tamrons nye 28-200mm “all in one zoom” også kaldet Tamron 28-200mm F/2.8-5,6 Di III RXD. Behøver jeg at sige at det var en super fed dag?

Den nye zoom er fantastisk. Den starter ved 28mm og f2.8 og slutter ved 200mm f5.6 hvilket er ganske imponerende. Faktisk er det den første all-in-one zoom i verden der starter ved f2.8 og det er ret cool.

Tidligere var “all in one zoom” noget hvor man gik kraftigt på kompromis med kvalitet. Enten var det objektiver hvor man startede ved f4 eller mere, eller hvor billedkvaliteten var forringet. Der har været enkelte “all in one zoom” hvor kvaliteten var i orden, men så kostede de også en formue. Her tænker jeg bl.a. på Canon’s 35-350mm. Tamron 28-200mm f2.8-5.6 til Sony E-mount koster lige knap 7000,- inkl. moms, hvilket må siges at være meget fornuftigt, ift. hvad man får. Alle billeder her i blogposten er skudt med Tamron 28-200mm f2.8-5.6 på et Sony a7RIV. Alle håndholdt.

Herunder en video fra mit første møde med den nye Tamron 28-200mm F/2.8-5,6 Di III RXD. Se flere billeder og læs om objektivet efter videoen og billederne længere nede på siden…

 

Video © 2020 Litemotions

Filmplus-Tamron-28-200-sony-e-megazoom_006

Sony a7RIV – 1/1000 sek – f3.5 – 56mm

Filmplus-Tamron-28-200-sony-e-megazoom_020

Sony a7RIV – 1/1250 sek – f5.6 – 117mm

Generelt om objektivet

Tamron 28-200mm f2.8-5.6 er et lysstærkt, kompakt og let standard zoomobjektiv til Sony E-fatning og har samme størrelse som Tamron 28-75mm f2.8. Det har samme aufofokusmotor “Rapid eXtra-silent stepping Drive, RXD” som Tamron 70-180mm f2.8 hvilket gør den lydløs og ultra hurtig i fokuseringen, i den grad også i videomode. Det er bygget til full-frame, men kan også bruges på APS-C kameraer.

Objektivet har en meget høj optisk kvalitet og laver en lækker bokeh (baggrundssløring). Både når man er inde i nærgrænsen, som er 19cm på 28mm, men i den grad også på eks. 135mm og 200mm.

Tamron 28-200mm f2.8-5.6 understøtter både Sonys Eye-AF og DMF (Direct Manual Focus)

Det har også en “Lock-knap” der gør at du kan låse zoom ved 28mm når man har det i en rem over skulderen. Denne knap kommer ligeledes fra Tamron 70-180mm f2.8.

Objektivet har samme finish som Tamrons andre; 17-28mm, 28-75mm og 70-180mm. Dvs. den sortgrå finish med sort gummi som zoom og fokusring og vejrforsejling .

Blændeskift

Det eneste minus med det her objektiv er at det ikke er en fast blændeværdi. Men det er jo ligesom givet når man beslutter sig for det. Her er blændeværdierne som man zoomer ind:

f2.8 fra 28mm – f3.2 fra 31mm – f3.5 fra 45mm – f4.0 fra 51mm
f4.5 fra 75mm – f5.0 fra 110mm – f5.6 fra 140mm

Zoom

Med Tamron 28-200mm F/2.8-5,6 Di III RXD får man en fantastisk zoomrange. 28mm til hele 200 mm som beskrevet ovenfor. Herunder ser du et eksempel på 28, 50, 70, 100, 135 og 200. Jeg udelod 35mm, da den ligger meget tæt på 28, og billedet herunder er pænest med et lige antal eksempler. Bær over med mig.

Filmplus-Tamron-28-200mm-f2-8-5-6-zoomtest
Filmplus-Tamron-28-200-sony-e-megazoom_013

Sony a7RIV – 1/500 sek – f7.1 – 56mm

Filmplus-Tamron-28-200-sony-e-megazoom_013

Sony a7RIV – 1/1000 sek – f5.6 – 200mm

Video med Tamron 28-200mm F/2.8-5.6 Di III RXD

I går fik jeg skudt lidt video med det nye objektiv. Det var en god oplevelse, idet jeg følte mig godt hjemme fra videoproduktion med den andre Tamron FE-objektiver.

Jeg var et smut på Skovshoved havn for bla. at prøve at skyde med auto-iso, for netop at udjævne ulempen ved den variable blænde. Det havde jeg set frem til. De flestes holdning er… “ah det har ikke fast blænde, så det dur ikke til video”. Det er uprofessionelt.” Jeg går heldigvis ikke så meget op i normer, så derfor skulle det testes.

Blændeskift i video

Dette objekttiv har jo som sagt ikke en fast blænde. Så hvad gør man hvis man vil skyde video? Så kan man eks. ikke zoome under optagelse, da blænden ændre sig og dermed ændre lys i optagelsen. Derfor prøvede jeg at sætte den på auto ISO og der fik jeg sørme glidende skift når jeg zoomede ind. Ved en lukketid på 1/50s gik det indendørs fra ISO 100 til ISO 500- Det virkede helt upåklageligt og man kunne ikke se overgangene mellem ISO-værdierne. Det fik jeg også prøvet lidt på skovshoved havn og resultatet er med i videoen herunder. Videoen indeholder også en fokustest og en autoISO test. God fornøjelse.

Min dom over Tamron 28-200mm F/2.8-5.6 Di III RXD 

Personligt er dette objektiv en keeper. Jeg er imponeret over det. Det er perfekt til konferencer og begivenheder, hvor jeg ikke kan slæbe en masse linser og heller ikke kan skifte linser hele tiden. Én linse, måske kombineret med en bred linse som Tamron 17-28 til de meget brede skud.

Jeg ville have elsket dette objektiv på min rejse med Coffee Collective til Colombia sidste år. På de stejle bakker og kaffeplantager ville denne linse have været perfekt. Bliver nødt til at tage derover igen… post corona.

Her under kommer der en serie billeder der alle er skudt med Tamron 28-200mm F/2.8-5.6 Di III RXD

Filmplus-Tamron-28-200-sony-e-megazoom_022

Sony a7RIV – 1/400 sek – f5.6 – 200mm

Filmplus-Tamron-28-200-sony-e-megazoom_020

Sony a7RIV – 1/1000 sek – f5.6 – 200mm

Filmplus-Tamron-28-200-sony-e-megazoom_020

Sony a7RIV – 1/1000 sek – f5.6 – 200mm

Filmplus-Tamron-28-200-sony-e-megazoom_020

Sony a7RIV – 1/1000 sek – f2.8 – 28mm

Filmplus-Tamron-28-200-sony-e-megazoom_020

Sony a7RIV – 1/800 sek – f5.6 – 156mm

Filmplus-Tamron-28-200-sony-e-megazoom_019

Sony a7RIV – 1/400 sek – f5.6 – 200mm